Terep ill. hosszú

2012.01.28. 21:29

Az utóbbi időben változtattam korábbi futási szokásaimon. Írtam, hogy nem bírom már a monoton körözgetéseket, és többen ajánlottátok a terepfutást. Én pedig kaptam az ötleten. Korábban is vonzott a terep, de viszonylag kevéssé gyakoroltam, mivel nem erdő mellett lakom, és mindig felesleges időkidobásnak éreztem, ha az ember nem a házból kilépve kezdi a futást, hanem még elmegy egy helyre (pl. kocsival), hogy majd onnan fusson. Most viszont úgy gondolom, hogy ha fizikailag belefér az időmbe, akkor érdemes kicsit többet rászánni, hogy változatos helyeken, jófej emberekkel futhassak. Azért sem árt, ha mások társaságában nyomhatom a terepfutást, mert a "remek" tájékozódóképességemnek köszönhetően szerintem napokig nem találnék ki az erdőből. :-)

A fentiek alapján elkezdtem szeszelni. Na, nem az alkoholisták táborát növelve, hanem a SZerda Esti SZeánsz nevű futásnak az életembe történő beitkatásával. Ez kb. 20 km-es táv minden szerda este 8-tól a Fenyőgyöngyétől indulva. Eddig kétszer voltam, és nagyon állat volt. Az elsőnél brutál sáros terepen mentünk, a fejlámpám alig világított, a cipőm talpa meg mintha korcsolyáznék! Így aztán a lefelé menetekkel megküzdöttem rendesen és kemény volt az egész, de nagyon jól éreztem magam tőle. A másodikra már vettem normális lámpát és terepfutócipőt. Ekkor ugyan le volt fagyva a talaj, és viszonylag kevés helyen volt jeges, így ilyen szempontból könnyebb volt a dolog, de azért éreztem, mennyire jól kapaszkodik a terepcipő! Ezenkívül két hétvégén nappal is terepfutottam néhány társammal, Bitliszbá mindkettőre betársult. :-) Az elsőn a BÚÉK 20 útvonalát futottuk meg. A másodikon olvadt hóléban tettük meg a távot, ami baromira csúszott és sokszor bokáig vízben kellett nyomnunk, amitől nem volt melege a lábunknak. Ez tényleg embert próbáló vállalkozás volt, de végül mindannyian megúsztuk bokatörés és egyéb hasonló kellemetlenség nélkül. A sebességből poroszkálásból is látszik, hogy ez majdnem gyalogló tempó, de azon időjársi körülmények között a hegyekben ennyire tellett. Köszönöm Bitliszbá, András és Zsolt, hogy velem tartottatok. Nekem baromi nagy élmény volt, pont a nehézségi foka miatt (főleg a végén, amikor már látszott, hogy épségben megúsztuk. :-)) Ja, és itt még nem volt terepcipőm!

Eljött a mostani hétvége, amire kivételesen nem terveztem hegyi futást. Na jó, a Gellérthegy azért benne volt, ezért inkább úgy mondom: terepfutás nélküli. 7 héttel vagyunk a MaratonFüred előtt, tehát ideje egy kicsit edzeni rá. Ennek jegyében indultam ma egy 32 km-es távra. Hát, már az elején éreztem, hogy fejben nagyon össze vagyok esve, és ez a későbbiekben sem változott. A Gellérthegy már rögtön az elején bejött a képbe, és ott sajnáltam magam, hogy küzdöm felfelé magam a hegyre, miközben még eszméletlen sok futás vár rám. Végre felértem a Citadellához, majd picit megkönnyebbülve indultam lefelé a másik oldalon, majd jött a budai rakpart és a Margitsziget. Valahogy még itt se nagyon sikerült magamhoz térni. Talán a szigetkör végétől lett egy nagyon picit jobb, de akkor is olyan hosszúnak tűnt az út már a Lágymányosi hídig is, és az még messze nem a vége volt. Mentem még egy Kopaszi kört, majd itt a bringaúton egy kicsit még kifelé és a Fehérvárin vissza. 32 km volt a cél, ennyit sikerült is pontosan, de úgy éreztem, egy méterrel se menne több. Az időm se lett olyan fényes, 4:54-es átlaggal nyomtam le, amit nem foghatok a Gellérthegyre, mert az igen csekély része volt a megtett km-eknek. Még foghatnám a tegnap esti capoeira aerobicra, ami még nagyon itt van bennem és tele vagyok tőle izomlázzal, de igazából ennek sem kéne bezavarnia.

Igazából az volt a baj, hogy elszoktam a hosszú futásoktól. Az, hogy nyomom a terep félmaratonokat a cammogós tereptempóban, az egész más dolog, ettől a maraton még nem fog menni. Igenis, kell hosszúakat edzeni rendszeresebben. Talán segített volna, ha valakivel együtt futok, és akkor agyilag talán mással lettem volna elfoglalva. Na mindegy, nem vagyok azért elégedetlen, csak néhány tanulságot le kell vonni és a maratont komolyan kell venni. Szerencsére Zsuzsi hétfőn küld nekem edzéstervet, az talán majd segíteni fog (bár jövő hétvégén kirándulunk, úgyhogy valószínűleg nem fog beleférni a hosszúfutás, de utána még lesz elég hétvége).

A bejegyzés trackback címe:

https://futobarom.blog.hu/api/trackback/id/tr303964482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BGy · http://babosi.blog.hu 2012.01.29. 09:20:23

Az igaz, hogy terepfutással nem lehet utcai maratonra készülni. Tényleg más. A terep lelassít, sok a tempóváltás, a lábad elé kell nézni, stb.

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.01.29. 16:02:48

Felétek ma nem volt Yours Truly futás? Ott lehetett 50km is. Mi legalábbis ma ezeket futottuk (10, 25, 50km), nekem életem leghosszabb távja volt eddig, lassú edzéstempóban (4'47"), mégis magas lett az átlagpulzusom(145), igaz minusz és hideg szél is volt. Kicsit csalódás, de örülök, hogy bírták a térdeim, nekem ez a gyenge pontom.

connect.garmin.com/splits/145506282

143 km lett a hetem ezzel, én is szeretnék maratonon fejlődni hozzád hasonlóan.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2012.01.30. 09:41:13

@BGy: Igen, ez így van, bár erősítés szempontjából szerintem jó a terep, az erő pedig a hosszútávokhoz is kell. De az biztos, hogy ha az ember maratonra készül, akkor nem elég terepfélmaratonokat futni, hanem kell a monoton, hosszú aszfalt is.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2012.01.30. 09:54:48

@korpaZASZ: Volt itt is Yours Truly, de olyankor, amikor nem értem rá, de egyébként se futottam volna 50-et, mert nem ment volna. Gratulálok a lassú edzéstempódhoz és a magas átlagpulzusodhoz. ;-) Nekem ezek UFO számok. Neked melyik a következő maraton? Én egyelőre ultrázni nem szeretnék. Ha az idénre kijelölt pár maratont meg az ironmant megcsinálom, maximálisan elégedett leszek.

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.01.30. 10:22:57

Ezt úgy írtad, mintha az IM egyszerűbb lenne egy sima ötvenesnél.
Pozsony, esetleg Radenci is szóba jöhet.

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.02.02. 10:03:35

Szia Nóra
Ismered?
42195.blog.hu/2012/02/01/napoly_maraton_beszamolo

Nem tudom, pesti-e a lány, de akár edzhetnétek együtt is.
süti beállítások módosítása