Szerdán jó sportolóhoz híven ellógtam az edzést, és a zabálásnak + alkoholizálásnak adtam át a terepet. Van alibim, mert céges rendezvény volt. Tulajdonképpen nem is lenne ezzel semmi baj, hiszen nem gyakran csinálok ilyesmit, főleg nem edzés helyett. Most viszont időben sehogysem tudtam összeegyeztetni a kettőt, ezért választanom kellett, és mivel futás olyan gyakran van, ehhez hasonló céges rendezvény meg ahhoz képest alig-alig, engedtem a csábításnak.

Ma a másnaposság ugyan kicsit kellemetlen volt napközben, mégsem ez határozta meg a futás gyatraságát. Mikor kiléptem az épületből, úgy éreztem, minden rendben. Szokás szerint elkocogtam a Kopaszi gátig, majd 1-2 percet bemelegítettem és nekiindultam. Pár száz méter után éreztem, hogy iszonyatosan feszül az a bizonyos izom ott a sípcsont mellett, ráadásul most mindkét lábamon. Nagyon nem tudtam, mi tévő legyek, csak azt, hogy ha nem akarom feladni, akkor egyetlen esélyem, hogy továbbfutok, és majd idővel elmúlik. Igen ám, de annyira feszült, hogy csak teli talpra érkezve, trappolva tudtam talajt fogni. A betont kerültem, mert ott elviselhetetlen volt az érzés, igyekeztem a füvön és a kavicsos részen menni. Ha azt mondom, hogy nagyon szar volt, az enyhe kifejezés. Minden lépésnél üvölteni tudtam volna. Természetesen itt a sebesség volt az utolsó, ami érdekelt, a szimpla túlélésre játszottam.

Máskor az első kör után nagyjából el szokott múlni, de most nem. Picit javult, de még mindig annyira kényelmetlen érzést adott, hogy a rekortánon se bírtam futni, mert az is túl kemény, csak mellette a fűben. Kb. 7 km-t voltam kénytelen ilyen állapotban megtenni, mire végre kiment a feszülés a lábamból. Utána se lett jobb kedvem, mert csak azon járt az eszem, hogy képtelenség így futni rendszeresen. Valami megoldást muszáj keresni. 1 hét és 2 nap múlva maraton. Mi lesz itt?!?!?!

Próbálom összeszedni, hogy mit tehetek a javulás érdekében. Először is: BEMELEGÍTÉS!! Mivel a munkahely épülete előtt nem szeretem végezni ezt a tevékenységet, az lesz, hogy bringával megyek a Kopasziig (kb. 0,7 km), majd ott bemelegítek _rendesen_! Nem két percig, hanem tízig, ahogy Vajda Zsuzsival szoktunk a szigeten. Most megnéztem a futoblogon a bemelegítésről szóló videót, hogy nagyjából rögzítsem az agyamban a gyakorlatokat. Ezen kívül tolom a magne B6-ot. Már pár napja elkezdtem, de biztos kell neki idő, amíg hat (már ha tényleg köze van ennek a magnézium hiányhoz). A korábbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy nem cipő függő a dolog, de mégis azt hiszem, hogy a Supernova, amiben ma is futottam, az egyik legrosszabb ebből a szempontból, mert nagyon kemény. A Lunar Swiftben talán picivel kevésbé jelentkezik a probléma. Lassan viszont amúgy is ideje lenne új cipőt venni. Nemrég teszteltem a Lunar Eclipse-t, az szerintem elég jó volt. Még a Glide-ot is ki akarom próbálni, és utána eldöntöm.

Hát, így vagyok. Az a fura, hogy ez a probléma futó "karrierem" kezdete óta fennáll, és abszolút kiszámíthatatlan, hogy mikor jön elő. Az utóbbi két év lényegesen jobb volt a korábbi időszaknál, erre most megint! Dokinál kétszer is voltam vele még régen, de amikor ott vagyok, akkor éppen nem feszül, és nem is állapítottak meg semmilyen kóros eltérést. Szóval rejtély. Nagyon nem szeretném, hogy ez a jelenség tönkre tegye a futásaimat.

A bejegyzés trackback címe:

https://futobarom.blog.hu/api/trackback/id/tr863247277

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pantomimes · http://ennyirefutja.blog.hu/ 2011.09.23. 08:05:32

Azért még így is elég gyors voltál :) Érdekes ez a húzódás tényleg, szerintem biztos, hogy ha megtalálod a módját, hogy be tudd melegíteni azt az izmot akkor elmúlik ez a dolog. Talán a lábfejkörzés, patkán lábujjhegyreállás-leengedés segíthet, de én nem nagyon értek ehhez. Én régen mindig nyújtottam edzés előtt, aztán mondták, hogy nem szabad, azóta próbálok melegíteni, de valahogy nem csinálhatom túl jól, mert kicsit mindig rozsdás vagyok amikor elindulok. Nekem most visszatérő problémám megint a vállgörcs, szerdán előjött és nagyon rossz, nem csak lassítanom kell, hanem sétálni is és nem tudom, hogy mit kell csinálni, hogy elmúljon.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.09.23. 11:50:26

@pantomimes: Ha a futóklubban edzek és Vajda Zsuzsi tartja a bemelegítést, akkor sose jelentkezik ez a probléma. A futoblog-on van egy videó. Ha megnézed, láthatod, hogy nyújtással kezdődik, majd jön a pulzusemelés. Én sem értek hozzá, de a tapasztalat azt mutatja, hogy ez jó nekem, úgyhogy megpróbálom magamtól is így csinálni.

Vállgörcs futás közben? Ezt nem ismerem, de esetleg, ha izomlazító krémmel bekened, az nem használhat? Olyan hülye dolog, hogy itt küzdünk, hogy jó futók legyünk, és a szervezetünk mindenféle problémákkal áll elő. De megoldjuk őket, nem adjuk fel!

effe 2011.09.23. 16:49:56

a supernova az az adidas supernovája? az állítólag tök puha cipő (nekem is az van, de nincs összehasonlítási alapom).

bemelegítésnél én sok lábfejkörzést szoktam csinálni, és olyat, hogy felváltva spicc-pipa (legalább tízszer mindkét lábfejjel), aztán helyben ugrálások.

ezt szerintem nem szabad ellógni, és megéri az a plusz 5 perc az elején, mint hogy utána 1 órát szenvedj.

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2011.09.23. 21:57:50

Ahogy írtad, nem valószínű, hogy a cipő okozza a gondot, még ha kemény is lenne (amiben én sem hiszek), akkor sem úgy jelentkezne, hogy azonnal,a futás kezdetétől.

De ha mégis aggaszt, én jelenleg 4 párat használok párhuzamosan (Saucony Phoenix a rövidebbekhez, Nike Structure Triax a "középtávokhoz", Mizuno Wave Mustang a nagyobb terhelésekhez, Adidas Cushion Response versenyekhez és hosszúakhoz), így mindegyiknek adok időt a regenerációra, hogy a habszivacs anyaguk ne tömörödjön össze a túlhasználattól.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.09.26. 10:11:46

@effe: Igen, Adidas Supernova. Lehet persze, hogy nem olyan kemény, csak amikor van ez az izomfeszülés, akkor mindent annak érzek.

Ez a spicc-pipa jó ötlet a bemelegítésnél. Tegnap egyébként bemelegítettem rendesen, ahogy a szigeten szoktunk. Nem mondom, hogy 100%-os volt a futás eleje, de csak kicsit éreztem a feszülést. Nem kellett miatta se lemennem a fűre, se a sebességet csökkentenem. Az picit csalódás volt, hogy még így is éreztem valamennyire, az viszont pozitívum, hogy sokkal kisebb mértékben jelentkezett. A problémát leszámítva pedig megállapítottam, hogy annyival jobb bemelegítve futni, hogy akkor is így fogok, ha nem lesz semmi bajom. Simán megéri ez a plusz tíz perc.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.09.26. 10:14:34

@korpaZASZ: 4 pár cipő az szép mennyiség. Biztos jól kitapasztaltad, hogy melyiknek mi az erőssége. Én ilyen sokat nem tervezek venni, de végülis 2 pár mindig van egyszerre.

Te szoktál bemelegíteni?

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2011.09.26. 10:30:19

Nem igazán tapasztaltam ki, csak tudom, melyik viseletesebb, melyik újabb, mindegyik hasonló tulajdonságokkal bír.

Pl. itt tegnap voltam és az Adidasban mentem, pedig cseppet sem terepcipő. Mégis egyszer sem volt gondom vele a föld és füves utakon sem.

zaszse.blogspot.com/2011/09/tekenye-szolohegyi-futoverseny-142km.html

Laza 1.5-3 km szokott lenni a bemelegítőm edzések előtt, előtte kevés dinamikus nyújtás, de semmi több.
süti beállítások módosítása