Légzésből bukta és egyebek

2011.09.20. 22:00

Megérkezett az állapotfelmérő vizsgálat eredménye. Amit a szövegből értek, és ami számértékek szerepelnek, azok alapján minden nagyon szép és jó, kivéve egy dolgot: "A légzés funkciós vizsgálat az átlagnál alacsonyabb vitálkapacitást (IVC 3,16 l-89%; FVCex 3,03 l- 87%) és dinamikus spirometriás értékeket mutat, amit légzéstechnikai hiba és a vizsgálat okozta stressz helyzet magyaráz. ... Légzéstechnikát és légzésfunkciót fejlesztő gyakorlatokkal eredményén tovább javíthat. ... Az anaerob küszöb a maximális oxigén felvétel 63 %-nál, 185/min. pulzusszámnál jelentkezett. ... Teljesítményét tovább javíthatja a hatásos energia hasznosítás, aminek alapja az anaerob küszöb magasabb oxigénfelvétel irányába való eltolása." Szóval béna vagyok légzésből.

Az a mondat furcsa, mi szerint légzéstechnikai hiba és a vizsgálat okozta stressz helyzet magyarázza a gyenge teljesítményt, ugyanakkor az a bizonyos 63% valószínűleg _nagyon_ alacsony szám. Nem tudom, hogy a rossz légzéstechnikámnak köze van-e ahhoz, hogy életem nagy részét végigkísérte az asztma (szerencsére az idő múlásával egyre kisebb mértékben). Állítólag a tüdőkapacitás kihasználtság fejleszthető, de kérdéses, hogy rá tudom-e venni magam. Érdekes, hogy sokáig jártam úszni, és nem igazán tűnt fel se az edzőmnek, se nekem hogy ilyen problémám van. Az viszont nagyon állat, hogy ezt leszámítva csak optimális értékeket mutat a vizsgálat. Ez a mondat talán a kulcs: "Komplex terhelés-élettani eredménye kiváló."

A pulzustartományaim a következők:

Csúcs-szint, sprint, gyorsulási képesség, max. erő >195/perc
Intenzív, gyorsasági állóképességet, verseny-specifikus erőnlétet fejlesztő 185-195/perc
Extenzív, erőnlétet fejlesztő szint 150-185/perc
Alap állóképesség és zsírégető szint 125-160/perc
Kompenzációs szint (bemelegítéshez és levezetéshez) <125/perc

Ezek az értékek magasabbak, mint egy átlag embernek, de ez nem probléma.

Na, akkor térjünk vissza a sporthoz. Vasárnap mondhatnám, hogy ellógtam a napot, de azért ez teljesen nem igaz, mert kirándulni voltunk a Pilisben. Kb. 6 órát gyalogoltunk nem is olyan túl szintes terepen, szóval először még a táblázatba se akartam beírni sportként, hiszen ezt egy óvodás gyerek is legyalogolja. Végül mégis úgy döntöttem, beírom, mert be kell vallanom, hogy azért kicsit elfáradtam. Borbély Jani most biztos jót röhög rajtam, miután ő nemrég 50 km-t gyalogolt. Persze, lehet, hogy csak túl sok volt az oxygén a levegőben, és a gyenge légzőszervrendszerem inkább a megszokott benzingőzre vágyott. ;-)

Hétfőn menetrendszerűen jöt a hasburning és a zumba. Lehet, hogy a maratonra koncentrálva már nem kellett volna ezeket lenyomni, de úgy döntöttem, hogy most még belefér, majd a jövő héten tartózkodom az ilyen jellegű erőfeszítésektől.

Eljött a kedd, vagyis a mai nap. Múlt kedden volt az az izomfeszülős béna futás, most pedig pont ugyanolyan helyzetből indultam: meló végén 8 órás ülésből felállás, átöltözés és indulás. Bemelegíteni pontosan annyira volt kedvem (értsd: semennyire), mint múlt kedden. Elkocogtam a Kopaszi gátig, ott kb. fél percig imitáltam valami bemelegítés szerűt, majd nekiláttam a futásnak. Ilyenkor 3 kört szoktam nyomni (azaz: 3*4 km-t). Az első 4 km-t szokás szerint nem terveztem erősre, a továbbiakban azonban mindenképpen 5 perces alatti ezrekkel próbáltam nyomulni. Úgy gondolom, nem engedhetem meg magamnak, hogy a tervezett maratoni tempónál lassabban fussak (kivéve a bemelegítést). Szerencsére ez most nem is volt megerőltető, sőt, sikerült ráéreznem arra a tempóra, ami tényleg jó. Eddig, amikor próbáltam az 5 perces ezrek alatt maradni, sokszor 4:30-ra vagy akár az alá is lementem, és akkor büszke voltam magamra, de aztán persze meglett a böjtje. Most arra is ügyeltem, hogy ha túlságosan gyorsulok, akkor visszafogjam magam. Érdekes, hogy ma a pulzusom is egész barátságos értékeket mutatott. A hűvösebb időnek tudom be a dolgot. Íme, ez volt a mai adag. Átlagsebesség 5 perc/km-nél gyorsabb, átlag pulzus nem éri el a 160-at!! Ilyet azóta nem láttam, amióta megvettem a pulzusmérőt.

Ezzel tehát most elégedett vagyok, a következő napok viszont aggodalomra adnak okot. Holnap felmérő szigetkört kéne futni, de céges vacsora van. Elmenjek a futásra, aztán mosdóban átöltözés és késve odaérés a vacsorára vagy hagyjam a fenébe a futást? Csütörtökön meg, ha minden igaz, néhány brazilt kell kalauzolnom a városba, tehát ismét lőttek a futásnak. Pénteken viszont eredetileg nem lenne futás, de akkor az edzőtermi óráim helyett el tudok menni. A francba, hogy micsoda nehéz döntéseket kell meghoznia egy futónak! ;-)

A bejegyzés trackback címe:

https://futobarom.blog.hu/api/trackback/id/tr653242170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pannonfunk 2011.09.21. 14:14:27

Én meg tök hamar besavasodom. Persze ennek megvan az oka, a távot növeltem a sebesség rovására az utóbbi fél évben. Én még remélhetőleg tudok segíteni ezen tempófutásokkal, résztávozással, de ezt a levegővételt hogyan lehetne javítani? Biztos lehet, csak én nem tudom a titkát...

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.09.21. 14:40:09

@pannonfunk: A doki javasolta az úszást, résztávozást, lufifújást és a fúvós hangszereket. Ez első kettőt előnyben részesítem a második kettővel szemben. :-) Úszni ugyan járogatok, de valószínűleg 5-önként vagy 7-enként kéne venni a levegőt a gyorsúszásnál, és ettől fejlődnék, csak az olyan szadista! A résztávozásra is ráveszem magam szerdánként (bár ma pont nem), de úgy utálom! :-) Valószínűleg összefügg: azért utálom, mert rosszul megy és azért megy rosszul, mert rosszul veszem a levegőt. (És vajon azért veszem rosszul a levegőt, mert utálom? :-D)

pannonfunk 2011.09.21. 14:56:10

@azilinha: Szerintem hegynek felfelé kell futni. Ott van olyan tüdőszaggató érzésem. Ha sík terepen futok, akkor szimplán elfáradok, persze kapkodom is a levegőt, de úgy érzem, hogy azért lassulok, mert elmegy az erő az izmaimból. A hegyi futásban sokkal inkább tüdőből fáradok el, mint izomból.

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2011.09.21. 21:40:15

Fura ez a légzéssel kapcsolatos megállapítás és a 63% is, de lehet, hogy az asztmához lehet köze valóban.

Nem látom a 3*4km-edet splitenként a Garmin Connectből, hanem teljesen máshogy osztottad meg.

Tegnap (már megint hétközben, de esküszöm újra, hogy a hétvégén szoktam)futottam a maraton előtti utolsó előtti hosszúmat (35.2km), melóból. 15 fokban, viharos szélben (20% hát-, a többi ellen vagy oldalszél), fura volt nem melegben futni.

Amúgy a vége nettóban 4'38" lett és 139-es pulzussal, ami így együtt még el is megy, de a végére majdnem eléheztem, pedig 10km-nél megettem egy aszaltgyümölcs szeletet, majd 14nél egy fél gélt (+közkút, másfél perc), 25 nél a másik felét. De még így is: 32km(!)nél meg kellett ennem a másik gélemet, látszik is, hogy az utolsó résztávra lassultam, ami kicsit nagyon aggaszt. Végem lesz, mint a botnak, ha ez lesz majd versenyen is a forgatókönyv...

connect.garmin.com/splits/115852372

effe 2011.09.21. 23:46:55

ez olyan fura, hogy _neked_ problémád van a levegővétellel. aki ilyen tempóban ilyen távokat fut... el sem tudom képzelni, nekem mit mutatnának ki a számomra gyorsnak számító 6perc/km-nél.

meg az is fura, hogy a gyorsúszásnál 5-7-enként kéne venni a levegőt. most volt egy műsor a TV2 naplóban Szőnyi Ferencről. ő minden másodikra vesz levegőt (igaz, pár éve tanult meg úszni).
nem hinném, hogy neki is rossz lenne a légzéstechnikája (habár lehet, hogy inkább az úszástechnikája nem tökéletes)

pannonfunk 2011.09.22. 07:18:21

@korpaZASZ: Én ennél jóval többet szoktam enni. Enni kell már ekkora távoknál. Látom, te sem űridőre törekszel, hanem a kényelmes teljesítésre, szépen álljál meg a frissítőpontoknál, markoljál fel jó sok banánt, és egyél, egyél, egyél. Én biztonság kedvéért 4 db nagy müzliszeletet is bekészítek.

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2011.09.22. 09:09:24

@pannonfunk: hát meglepődnék, ha megállásokkal 3 órán belül tudnám futni a maratont, jó lenne persze percekkel azon belül, de egyelőre egyetlen másodperc is megfelelne. Ebbe viszont sajnos nekem nem fér bele még megállás, majd talán valamikor a későbbiekben :) Na, meg hogy ez nekem kényelmes lenne, arra is befizetek :) :)

pannonfunk 2011.09.22. 09:23:52

@korpaZASZ: Jajj, bocs, félreolvastalak. Valamiért abban a képzetben voltam a reggeli kávémba kapaszkodva, hogy 4 óra 38 perc lett a 35 km. Azzal úgy éppen a záróbusz előtt lettél volna.

a 139-es pulzus nem félreírás? Mert az volt a másik, ami miatt hihető volt a 4 óra 38 perces kocogás, hogy kényelmesen, alacsony pulzussal futsz. De ez a 4'38"-as tempó 139-es pulzussal UFÓság... Nekem 5 perces kilométereknél már 165 felett van a pulzusom...

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2011.09.22. 09:41:34

@pannonfunk: ezt meg tudod nézni?
connect.garmin.com/splits/115852372

Ez muatatja az alján az átlagokat, pulzust is.
Fura is volt, hogy kényelmes teljesítést irányoztál elő, gondoltam,valami profi versenyző lehetsz, akinek ez gyerekjáték, már akartam volna írni, hogy ne magadhoz mérj minket, átlagembereket :)

2011.09.22. 09:57:47

azilinha: az asztma biztos számít az ilyen dolgokban. Én allergiás vagyok, és a vizsgálatokon szoktak mindenféle kifújt levegő mennyisége, meg kifújás erőssége, meg hasonlókat mérni.
Mindig azt mondja a doki, hogy zseniálisan jók az értékeim... egy allergiáshoz képest. Sajnos a második mondatrész mindig agyonüti az első rész után érzett büszkeségem :S Gondolom az asztma ugyanez pepitában.

Egyébként azt mondják az okosok, hogy a tüdő az egyik legnehezebben fejleszthető terület. A tüdő kapcitásod ugyanis adott, ez genetikailag meghatározott, és ez nem izom, hogy majd jól növeled (volt is valami felmérés, hogy pl az igazi sikeres élsportolók tüdőkapacitása mindig jobb, mint az átlagemberé, és ez elég komoly előnyt jelent számukra). Szóval igazából ami fontos az az, hogy minél jobban kihasználd azt a tüdőkapacitást, amivel rendelkezel, de fejleszteni mindenféle légszőgyakorlatokkal csak a kihasználás fogod tudni a tüdőkapacitást sajnos nem.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.09.22. 10:14:32

@korpaZASZ: Nagyon szépet futottál ezúttal is, gratula! A pulzusod meg számomra űrérték. Futottál régebben valami LSD vagy hasonló módszerrel, hogy ilyen alacsonyan tudod tartani?

Meg akartam nézni a térképen, hogy hol futottál, de mintha az nem lenne ott. Ki lehet kapcsolni a connect.garmin-ban a térkép funkciót?

Neked mikor is lesz a maraton? Szerintem ne aggódj azon, hogy az utolsó résztávon lassultál. Fejben erre voltál most beállva, a versenyen más lesz.

Nekem azért rögzítette most ilyen bénán a köröket az óra, mert benne felejtettem az előző beállítást, mi szerint 5 km-es köröket mérjen. Amikor eszembe jutott, már nem akartam szórakozni vele. A végén viszont lenyomtam, hogy a visszaút már külön körként szerepeljen, mert ott útkereszteződések vannak meg benzingőz meg minden egyéb zavaró tényező.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.09.22. 10:20:52

@effe: Ahogy Vajda Zsuzsi mondta, mindenkinek van valami szűk keresztmetszete. Kinél ez gyengébb, kinél az, de meg kell tanulnunk azzal élni, és azt kihasználni, amink van. Lehet, hogy nekem rossz a légzés technikám, de vannak olyan pozitívumaim, amivel ezt valamennyire kompenzálni tudom.

Normális esetben persze, hogy nem kell 5-ös vagy 7-es levegőkkel gyorsúszni, ez kimondottan a légzéstechnika és a tüdőkapacitás kihasználtság fejlesztéséhez kell. Akinek nincs ilyen problémája, annak nem kell ilyenekkel szadiznia magát. :-)

pannonfunk 2011.09.22. 10:22:33

@korpaZASZ: Igen, látom. Szép... :) Csatlakozom @azilinha: -hoz, nekem ilyen pulzus az még a kényelmes tartomány. Viszont a hozzá tartozó tempó valahol 6'20"-6'40" körül van...

pannonfunk 2011.09.22. 10:25:55

@azilinha: Nekem a szűk keresztmetszetem a besavasodás:
dagadtkocsog.blog.hu/2011/08/13/csepel_afterrun_es_pannonfunk_a_hazban
161-165 közötti pulzussal teljesen jó vagyok, 165-168 között meg besavasodok, és nagyhalál jön. Tejsavtoleranciát kellene kitolnom, mert nem bírok kitörni az 5'40"- 6'00" közötti tartományból, ha annál gyorsabban futok, pár km alatt kikészülök.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2011.09.22. 10:30:40

@viito: Igen, ebben igazad lehet, de nekem azt mondták, hogy a kapacitásomat nem használom ki rendesen. Hogy mennyi ez a kapacitás, azt nem is tudom, csak azt, hogy nem használom ki, ami van. Erre mondták, hogy lehet fejleszteni.

Természetesen nem örülök, hogy ilyen problémát mutattak ki nálam, de próbálom más oldalról megközelíteni a dolgot: a sok asztmás, rémálmos, levegőkapkodós időszak után végül egész jó futó lett belőlem. Igazából már ez is nagy eredmény.

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2011.09.22. 10:40:15

@azilinha: Nem készülök konkrét módszerrel, ha gondolod, el tudom küldeni az exceles edzésfile-omat, van benne hosszú, rövid, gyors, lassú, résztáv, fartlek, dombos, tempó.
Inkább a sok kilométer (most 3640nél tartok) miatt maradt alacsonyan, de méginkább amiatt, mert nem volt meleg ezúttal :)

Nekem foot podos Garminom van csak, egyébként az 6 és 14km között szép kis hullámvasút volt végig, a többi lényegében sík
Bár nem tudom, mire mennél a térképpel, hisz nem ismered ezt a környéket. Nem városban futottam, hanem kint a természetben főleg. Városban meghülyültem volna.
süti beállítások módosítása