Visszanézve a legutóbbi bejegyzésemet úgy tűnik, hogy a Borvidék Félmaratonnál állt meg a blogos életem. Azóta se álltam le a sporttal, bár történtek változások. Essünk túl gyorsan a számokon, itt vannak tehát a Szekszárd utáni versenyeim:

05.19    Káli futónap, félmaraton - 1:35
05.27    Keszthelyi Kilométerek félmaraton - 1:35
06.10    K&H Maratonváltó 2*7 km - nem emlékszem, mennyi :-)
06.30    UB 5 fős csapatban - 17:54
07.07    Balaton-átúszás - 2:15 (ez nem futás, de mégis valahogy hasonló :-))
07.14    Délibáb félmaraton - 1:54
08.12    Csopaki futás 10 km - 0:41, de rövidebb volt a táv 10 km-nél

keszthelyi_futas.jpg

Látható, hogy nagyjából június végéig vettem komolyan a futást, azóta csak "elvagyok". Hogy ez mit takar? Őszintén szólva kicsit elvesztettem a motivációmat. Márciusban futottam egy remek 3:21-es maratont, félmaratonból 1:35-re telt, ami szintén nem rossz, ez alá viszont nem sikerült bevinnem. Úgy éreztem, ez szép volt, viszont meguntam a mazochizmust, illetve más dolgokkal is akartam foglalkozni a futáson kívül. Nem is beszélve arról, hogy a gyors tempótól néha megfájdult a hasam (ez történt a hortobágyi versenyen is, amiatt lett olyan gyatra az eredmény), valamint a lábam is több hétig sérült volt, és még most is hajlamos tökéletlenkedni.

A félév végére teljesítettem a tervezett 1500 km-t, majd boldogan vetettem bele magam az egyéb sportokba, lelkiismeret-furdalás nélkül. Elfogadtam, hogy nem kötelességem állandóan a km-számokat növelni, hanem olyan sportot űzök, ami jól esik. Így aztán átadtam magam az edzőtermi óráknak, mint a zumba, capoeira aerobic és hasburning. Korábban is űztem ezeket, csak kisebb mennyiségben, mert a futás miatt nem engedhettem meg magamnak többet, most viszont belevágtam még hetente 2-szer a hot iron-ba is. A nyárból 3 hetet végigtúráztam, amikor futás egyáltalán nem volt, és őszintén szólva abszolút nem is hiányzott. Sőt, megállípítottam, milyen gyönyörű az erdő, és boldogan nézegettem az állatokat és növényeket, amíg kedvem tartotta, hiszen nem kellett azonnal továbbfutnom. :-)

kali_futas.jpg

Hogy most hogy állok a futással? Igazából szeretném folytatni, és szeptember elejétől újra napirenden is van, csak másképp. Heti 3-4 alkalommal próbálkozom meg vele, de a veresenyre való készülések helyett próbálok hobbifutó lenni. Ez azt jelenti, hogy elkezdtem használni a pulzusmérőt, nagyjából kiszámoltam a zónáimat, és az anaerob zónába csak nagyon ritkán térek át, amúgy maradok egy igen kényelmes, végtelenségig is fenntartható tempónál. Ez nagyjából km-enként 1 perccel lassabb, mint a korábbi edzéseim, de nem hiszem, hogy problémáznom kéne rajta. Régebben a versenyek megszállottja voltam, ezért nem engedhettem meg magamnak semmiféle kényelmes futást, aminek totál motivációvesztés és sérülés lett a vége. Most csak azt szeretném, hogy visszanyerjem a futókedvemet, és nem is gondolok versenyzésre, vagy ha igen, azt futóeseménynek fogom fel, nem versenynek.

rezsiklo.jpg

Azért nyilván örülnék, ha az új módszeremmel is fejlődhetnék, de mind a DK-sok, mind a szakirodalom azt mondja, hogy a pulzuskontrollos módszerhez csak türelem kell, de hosszútávon az vezet igazán a fejlődéshez. Kapóra jött a Lőrincz Olivér-féle terheléses állapotfelmérés, ami egy hét múlva lesz esedékes, és talán tőle pontosabb infókat kapok arról, milyen pulzusszónában mennyit érdemes és milyen fejlődés várható. Kreáltam magamnak egy edzésterv-szerűt, remélem, ő majd segít pontosítani.

teknos.jpg

Addig pedig olvasgatom néha a DK-sok fórumát, nehogy a jelenlegi motivációmat is elveszítsem. :-) Szombaton pedig részt veszek a következő futóeseményen (és NEM versenyen!) : http://5mp.eu/web.php?a=balatonfelvidek Nagyon ajánlom mindenkinek, aki futás közben szeret gyönyörködni a tájban és kedveli a családias hangulatot. Nem utolsó sorban meg lehet még ejteni egy balatoni fürdést, aminek így, utószezonban egészen különleges hangulata van. Ha jól tévedek, a futók nem olyan nyápicok, hogy egy kis hideg víz eltántoríthassa őket. Szóval bátran! :-)

A bejegyzés trackback címe:

https://futobarom.blog.hu/api/trackback/id/tr184783249

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szancsurrr · http://egyensulyt.blog.hu/ 2012.09.17. 16:18:16

Az Olis eredményekről is számolj majd be, kíváncsi vagyok :) És jól csinálod!!!

szancsurrr · http://egyensulyt.blog.hu/ 2012.09.17. 16:19:18

Az Olis eredményekről is számolj majd be:) Jól csinálod!!!

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2012.09.18. 09:13:33

Köszi. Be fogok számolni. Te is jelentkeztél rá?

mata68 2012.09.27. 08:07:49

Pulzuskontroll mellett még óriásit fogsz fejlődni, azt hittem, hogy eddig is használtad.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2012.09.27. 09:16:45

@mata68: Nem használtam, és mindig túl gyors pulzussal futottam. Több versenyt 170+-os átlaggal teljesitettem, de legtöbbször nem is mértem, mert tudtam, hogy úgyse csinálnék semmit másképp. De most változott a helyzet! Szeretnék eljutni odáig, hogy kényelmesen fussak, akármilyen távról is van szó. A mostani edzéstervem pulzuskontrollra alapul, ennek alapján a futásaim nagy részét a 150-160-as zónában kell teljesitenem. Néhány edzésnél nem is azt irtam be, hogy hány km legyen, hanem hogy mennyi idő milyen tartományban. Hogy ehhez hány km társul, az majd kiderül, de az lenne a fejlődés, ha adott idő alatt adott pulzussal nőne a sebesség.

Te ezek szerint pulzuskontrollal futsz? Tudsz mesélni a tapasztalataidról?

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.09.27. 21:53:38

Most is azt mondom, mint mindig, hogy igenis, ha azt érezted, hogy nyűg (értsd: teljesítménykényszer miatti stresszes edzésekkel volt tele az edzésnaplód) volt a futás, akkor érthető, ha jobban favorizálod az élvezetesebb termi mozgásformákat.
Jó ötlet a pulzuskontrolos kényelmes edzésmódszer, viszont kíváncsi vagyok, hogy amikor elfut tőled egy olyasvalaki, akit 'versenyzőként' anno letoltál a pályáról, azt hogy fogod lelkileg feldolgozni adott pillanatban:)

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2012.09.27. 22:55:48

Mostanában nagyon bejönnek a termi edzések, de kicsit kezdem megszeretni megint a futást. Örülök, hogy Olivér segített a pulzuszónák meghatározásában, és remélem, fogok fejlődni általa. Most ki kell bírnom, hogy visszafogottabban futok, de igazából jól esik, és még "alibim" is van rá. :-)

Hát igen, az nehéz, amikor valaki megelőz, múltkor is valami kényszer megszólalt bennem, amikor majdnem ilyen történt. Nem bírtam, hogy ő legyen a gyorsabb, és szurkoltam, hogy minél előbb menjen más irányba. :-) Fejlődnöm kell, hogy ezt is kibírjam. Versenyre pedig legalább fél évig nem megyek, aztán meglátjuk, tavaszra hogy fogok állni mentálisan és fizikálisan.

mata68 2012.09.28. 09:47:25

@azilinha: Igen, pulzusmérővel futok kb. 4 éve és 3 éve helyesen is :) Az egyik futóbarátom tanácsait követem, heti 4 futásból 3 alapozó pulzusú, 1 pedig tempófutás, azaz az alapozó pulzus fölött 8-10 ütéssel. Résztávozást az Ő tanácsára addig nem végzek, míg ezekből is fejlődök, szerinte túlzottan sérülésveszélyes. 2011. tavaszán ezzel a módszerrel futottam PB-t félmaratonon és maratonon (1.26, ill. 3.26). Jelenleg az érdekel, hogy meddig tudok ezzel a módszerrel fejlődni. A barátom szerint 40 felett már nem egyszerű gyorsulni, de érzek még tartalékot :)
Javaslom még elolvasni Muhari Gábor írásait, emlékeim szerint vagy a futas.net-en vagy a powerhirker-en megtalálod. Jó futásokat :)

mata68 2012.09.28. 09:48:49

@azilinha: Az ne zavarjon, hogy edzésem megelőznek, majd versenyen nem fognak :)

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.10.02. 21:28:30

@mata68: ha beleszólhatok kicsit:)
Szerintem rengeteg fejlődési lehetőséged van maratonon, mert 1:26ra 3 órás maraton sem elképzelhetetlen, sőt.
...és ott sem kell feltétlen résztávozni, persze, ha nincsenek ilyen irányú céljaid... csak gondoltam, szólok:)

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.10.02. 21:30:02

@azilinha: egyébként most hasonló helyzetben vagyok, mint voltál pár hónapja: munkahelyváltás vezetői pozícióba, alkalmankénti utazásokkal. Végül hogy jöttél ki belőle sportügyileg?

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2012.10.02. 22:58:10

@mata68: Te ezek szerint heti 3 futást simán alapozón futsz? Ilyenkor nem is iktatsz be lendületesebb intervallumokat? Amikor pedig a tempósabbat futod, akkor az egész futást azzal a tempóval nyomod? Nekem most viszonylag sok intervallumos futás szerepel az edzéstervemben, és egyelőre nagyon bejön, bár még viszonylag rövid ideje csinálom. Persze Olivér tanácsára próbálom tartani, hogy a futásaim háromnegyede alapozón menjen.

Az 1:26-os félmaratonodért minden elismerésem. Én is szeretnék bemenni tavasszal vagy nyáron 1:35 alá, de ahhoz most fizikailag és mentálisan is sokat kell fejlődnöm.

Néztem Muhari Gábor írásait, csak az a baj, hogy ő olyan űridővel fut, hogy szerintem az ő edzettségi állapotában nem ugyanazok a szabályok, mint az enyémben.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2012.10.02. 23:04:16

@korpaZASZ: Végül nekem a sportéeletemet nem annyira befolyásolta a munkahelyváltás, az utazások meg olyan szempontból kapóra jöttek a futásnál, hogy nincs ott az az edzőterem, ahova annyira szeretek járni, tehát kevésbé rabolta el a többi sport az időt a futás elől. Remélem, neked se fognak a melós ügyek keresztbe tenni. Ha nem kell többet dolgoznod, akkor végülis nem akadályoz semmi a futásban. Mentálisan amúgy továbbra is jól állsz?

Nálam most megint munkahelyváltás van, megyek vissza az előző helyemre, és most megint 2-3 hónap Németország következik. Már ki is jelöltem futóútvonalakat, amiket feltöltök a garminra, és most is a futás javát fogja szolgálni, hogy eltávolodok a kedvenc edzőtermemtől. :-)

mata68 2012.10.03. 14:52:15

@korpaZASZ: Beleszólhatsz, persze :)
2010-2011 telén egy jól megfutott tavaszi félmaratonra készültem, a maraton csak hab volt a tortán.A két verseny között 4 hét volt és igazán hosszút sem futottam. Ennek megfelelően nagy halál lett a maraton vége, 1.36-os első felére futottam egy 1.50-es második felét.

A 3 órás teljesítés célom, de egyelőre fejben nem nagyon hiszem el, 3.10-3.15 a reálisabb inkább. Mindenesetre a téli felkészülés sok mindenre választ ad majd.

mata68 2012.10.03. 14:59:27

@azilinha: Így van, 3 alapozó és egy tempó futás hetente. A tempófutást 2 km alapozó pulzusú bemelegítéssel kezdtem és 2 km levezetéssel fejeztem be, a tempó rész 12-15-18 km volt. Bele kellett edződni, az elején kifejezetten rohanásnak éreztem.

Mostanában próbálok visszarázódni a futásba, jelenleg tempófutást nem végzek, csak óvatos fartleket.

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.10.03. 21:26:04

@mata68: érdekes, hogy a tempófutásod pulzusa csak 8-10zel van az alapozód felett, persze, ha másodpercenként ennyivel, akkor nem szóltam :)

Én pl. alapozót max. 140nel csinálok, de már a maratoni tempófutásom is 160 környékén van, szóval az 20 különbség.

Ha 148-150nel csinálnám, akkor min. 10mp-cel a tervezett maratoni tempó alatt maradnék, azt kicsit lassúnak tartom ahhoz, hogy segítsen fejlődni.

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.10.03. 21:32:45

@azilinha: én egyszer már visszamentem a "cégemhez", most másodszorra megyek el éppen, de nem mondom, hogy nem fogok még visszajönni:)

Motívációm rendben van, maratonon és félmaratonon is szeretnék PBt futni, de akár 10km-en is képes lehetek 35 perc alatti időre, sok példát látok, hogy 40 év környékén is tudnak gyorsulni rövidebb távokon is.

mata68 2012.10.04. 07:40:02

@korpaZASZ: Edzésen nagyon ritkán futok a maratoni tempómmal, 5 p/km alá nem nagyon megyek. De lehet, hogy rosszul teszem. Tanács ?

korpaZASZ · http://korpa.blog.hu/ 2012.10.04. 21:17:26

@mata68:
Ez egy (gyorsabb) alapozó erősségű edzésem:
edzesonline.hu/edzes/1059567

ez pedig egy tempófutásom volt:
edzesonline.hu/edzes/1061193

Úgy érzem, ha nem mennék ebbe a (pulzus)tartományba, a versenyen váratlanul érne, hogy órákig ilyen tempóban kellene 'a semmiből' tartózkodnom.

De nem akarok okoskodni, vannak, akik a lassabb edzésekre esküsznek és arra, hogy azokból is lehet jó maratont futni.
süti beállítások módosítása